18 maja 2004r. godz. 14:04, odsłon: 1140, Adam Rusiłowski - Stowarzyszenie WybrzeżKonkurs `Sztuka dla Harmonii Społecznej`
Stowarzyszenie Teatralno - Edukacyjne Wybrzeżak we współpracy z Fundacją Batorego i Europejską Fundacją Kultury ogłasza konkurs na projekty `Sztuka dla Harmonii Społecznej` w roku szkolnym 2003/04 i zaprasza do składania propozycji innowacyjnych projektów partnerskiej współpracy zawodowych artystów z młodzieżą zagrożoną patologiami.
(fot. Bolec.Info)
Termin składania wniosków - 15 czerwca 2004.
Program skierowany jest do profesjonalnych artystów pracujących z młodzieżą zagrożoną patologiami zainteresowanych współdziałaniem z innymi fachowcami w tej dziedzinie, ale w innej społeczności lokalnej.
Wsparcie finansowe oraz szkoleniowo-merytoryczne otrzymają autorzy innowacyjnych projektów działań zgodnych z założeniami programu `Sztuka dla Harmonii Społecznej`, których realizacja w partnerstwie z artystą lub artystami z innych miejscowości przyczyni się do wzbogacenia swoich technik i metod pracy o nowe najlepsze praktyki oraz pozwoli na skuteczniejsze lokalne partnerstwa na rzecz stosowania teatru i sztuki do zwalczania wykluczenia społecznego młodzieży i profilaktyki uzależnień, przestępczości i przemocy.
Opis proponowanego wspólnego projektu należy nadesłać do 15 czerwca 2004 r., do godz. 15.00, na adres Stowarzyszenia:
Stowarzyszenie Teatralno-Edukacyjne `Wybrzeżak`
ul. Św. Ducha 2
80-834 Gdańsk
oraz w formie elektronicznej (dyskietka lub załącznik w Wordzie) na adres:
[email protected]
Koordynatorem merytorycznym programu jest Adam Rusiłowski, a asystentem ds. finansowo-administracyjnych Magdalena Jagiełło (tel. 0*58 – 301-70-21 wew. 212, fax 0*58-305-22-63, kom. 0608-345 607).
Z nadesłanych propozycji komisja złożona z członków Zarządu Stowarzyszenia oraz ekspertów obu fundacji wybierze do 5 partnerskich projektów, które otrzymają dofinansowanie do 20 000 PLN. Decyzja komisji będzie ostateczna i zostanie przekazana najpóźniej do 15 września 2004 a przekazanie funduszy do 15 października.
Opis projektu (maksimum 5 stron) powinien zawierać:
1. Nazwę projektu
2. Nazwę, adres, telefon, fax (e-mail) organizacji odpowiedzialnej za realizację oraz deklarację partnerstwa współdziałających artystów i wszystkich instytucji
3. Informacje o artystach realizujących projekt (CV z zaznaczeniem dorobku artystycznego i praktyki pedagogicznej)
4. Uzasadnienie potrzeby projektu w społecznościach lokalnych z podkreśleniem ich specyfiki
5. Cele projektu
6. Szczegółowy opis działań w ramach projektu
7. Informacja o współpracownikach (wspierających organizacjach i specjalistach) oraz opis ich motywacji do współpracy w ramach projektu
8. Termin realizacji projektu
9. Oczekiwane rezultaty działań i jak będzie można sprawdzić czy zostały one osiągnięte
10. Perspektywy dłogofalowego oddziaływania projektu na społeczność lokalną
11. Budżet projektu z zaznaczeniem pozycji finansowanych przez grant `Wybrzeżaka` oraz rozpisaniem na pozycje:
koszty poniesione przez organizację realizującą projekt
materiały dydaktyczne
reklama (PR)
inne (wyszczególnić)
Materiały uzupełniające
Założenia programu `Sztuka dla Harmonii Społecznej`:
`Sztuka dla Harmonii Społecznej` jest programem opierającym się na kilku podstawowych założeniach:
1. Postępowych zmian społecznych w jakimkolwiek aspekcie nie da się utrzymać inaczej jak tylko w procesie długoterminowych pozytywnych zmian zachodzących w każdym człowieku.
2. Rozwijanie twórczego podejścia do rzeczywistości jest głównym katalizatorem dla pozytywnych zmian w każdym człowieku.
3. Działania artystyczne, w których profesjonalni artyści i młodzi ludzie biorą udział na zasadzie równości pomaga młodej osobie docenić oraz rozwinąć twórcze podejście, a także rozbudza w artyście poczucie społecznej odpowiedzialności umożliwiając tym samym zajście zmian indywidualnych a więc również ogólnospołecznych.
Program `Sztuka dla Harmonii Społecznej` nie zamierza na podstawie podejmowanych przez siebie działań formułować określonej metodologii pracy z młodymi ludźmi. Byłoby to niezgodne ze znaczeniem procesu artystycznego, który oparty jest na swobodnej możliwości eksploracji i improwizacji. Zamiast proponować surową metodologię, `Sztuka dla Harmonii Społecznej` chce promować otwarte podejście.
To otwarte podejście polega na docenianiu i szanowaniu swobody artysty w jej/jego sposobie pracy. W oparciu o docenienie i szacunek, podejście takie zakłada stworzenie bezpiecznej i stymulującej struktury, w ramach której przebiegać będzie wspólna praca młodych ludzi oraz artystów.
Współpraca pomiędzy artystą a młodymi ludźmi rozwija się w czterech etapach, nawiązujących do formatu warsztatu artystycznego oraz zasady dynamiki grupowej. Te cztery etapy rozwoju pracy są czterema filarami niezbędnymi do stworzenia bezpiecznej struktury pracy artystycznej z młodymi ludźmi w obrębie programu `Sztuka dla Harmonii Społecznej`:
1. Przygotowanie - utworzenie grupy (wzajemne poznanie się, budowanie zaufania, zorientowania zadaniowego, współpracy)
2. Proces - wspólna praca (wypracowanie podejścia opartego na zróżnicowanym połączeniu technik, stworzenie i wykorzystanie osobistych doświadczeń zarówno artysty jak i młodych ludzi w pracy nad późniejszym przedstawieniem
3. Prezentacja - przedstawienie wyników pracy (przygotowanie grupy do otworzenia się na środowisko społeczne poprzez publiczną prezentację)
4. Zamknięcie - zakończenie pracy (zapewnienie ciągłości po zakończeniu cyklu współpracy - jak grupa może się rozstać nie rozpadając się?)
Oczekujemy, że wymienione powyżej cztery filary/etapy pracy znajdą się w każdym projekcie artystycznym wspieranym w ramach programu `Sztuka dla Harmonii Społecznej`.
`Sztuka dla Harmonii Społecznej` uznaje trzy różne modele współpracy, zależnie od warunków społecznych, w jakich przeprowadzane są zajęcia oraz zgodnie z rolą artysty w tych warunkach:
1. Inicjatywa społeczności lokalnej - grupa miłośników sztuki, dorośli oraz ludzie młodzi, spontanicznie tworząca się poza jakąkolwiek instytucją. Profesjonalny artysta, który przychodzi do takiej grupy miałby za zadanie wnieść do pracy z nią odpowiednie narzędzia pracy oraz doświadczenie organizacyjne, które poprawiłyby jakość i spójność ich działania.
2. Inicjatywa instytucji - grupa powstała w wyniku działań prowadzonych przez daną instytucję społeczną (szkoła, dom dziecka, dom kultury, etc.). Rola artysty, mimo że ograniczona polityką instytucji, w której będzie pracował(a), polegałaby na zastosowaniu w pracy podejścia opartego na eksperymentowaniu oraz wolnej improwizacji.
3. Inicjatywa artystyczna - grupa utworzona w wyniku inicjatywy podjętej przez samego profesjonalnego artystę/grupę artystów. Rola artysty polegałaby po prostu na wykonywaniu jej/jego pracy - tworzeniu sztuki - w pełnej współpracy z grupą młodych ludzi.
Mimo że trzeci model jest całkowicie zgodny z podstawowymi założeniami programu `Sztuka dla Harmonii Społecznej`, stwierdzamy potrzebę:
1. podjęcia działań na każdym poziomie społecznym w celu zachęcania nie-profesjonalistów w małych społecznościach do doskonalenia warsztatu artystycznego aż do poziomu zawodowego
2. zachęcenia instytucji społecznych do otwarcia się na nowe podejścia
3. przekonania doświadczonych artystów, aby wzięli udział w programie i przeanalizowali zależność pomiędzy kwestią odpowiedzialności społecznej a odpowiedzialności artystycznej w praktycznej pracy z młodymi ludźmi.
`Sztuka dla Harmonii Społecznej` promuje działalność artystyczną w celu:
Zlikwidowania społecznej i kulturalnej dezorientacji
Zastąpienia dezorientacji twórczym entuzjazmem
Włączenia młodych ludzi w proces tworzenia sztuki
Wykorzystania kreatywności młodych ludzi pomagając im zrozumieć, kształtować oraz ulepszać ich pozycję w społeczeństwie
Szczegóły na stronie www.wybrzezak.org/tmp/grand.htm
Daj nam Cynk - zgarnij nagrodę!
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym my nie wiemy albo jeszcze nie napisaliśmy? Daj nam znać i zgłoś swój temat!
Wypełnij
formularz lub wyślij pod adres:
[email protected].
Kontakt telefoniczny z Redakcją Bolec.Info: +48 693 375 790 (przez całą dobę).