6 lutego 2006r. godz. 11:36, odsłon: 1108, Zamek Kliczków (przedruk)Inauguracja sezonu
Na zamku w Kliczkowie znów zagra Orkiestra Arte dei Suonatori
(fot. Zamek Kliczków)
Festiwal „Muzyka dawna – persona grata”
9 luty 2006 r. [czwartek]
godz. 19.00
G. F. Haendel - Concerti grossi op. 6
Wykonawcy:
- Martin Gester – dyrygent
- Orkiestra Arte dei Suonatori w składzie:
- skrzypce: Aureliusz Goliński, Ewa Golińska, Marta Mamulska, Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka;
- altówka: Dymitr Olszewski;
- wiolonczela: Kathrin Sutor;
- kontrabas: Stanisław Smołka;
- klawesyn: Joanna Boślak - Górniok;
- lutnia: Andreas Arend.
Orkiestra „Arte dei Suonatori”
Należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej.
Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d’Or, Gramophone Editor’s Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwalu „Muzyka dawna – persona grata”. Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” i nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz „Paszportu” tygodnika „Polityka”.
Martin Gester
Karierę zaczynał jako organista i klawesynista, później zainteresował się śpiewem i formami wokalno-instrumentalnymi, co w efekcie uczyniło zeń dyrygenta. Od początku swej muzycznej drogi pozostaje wierny muzyce XVII i XVIII wieku, dla której w 1990 roku stworzył Le Parlement de Musique. Zespół ten zasłynął w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych interpretacjami mało znanej muzyki francuskiej i niemieckiej, a później także włoskiej. Ta fascynacja "peryferiami" barokowej muzyki zaowocowała wieloma artystycznymi sensacjami, jak choćby obsypane nagrodami i wyróżnieniami nagranie anonimowej niemieckiej pasji z Lüneburga. Lecz Le Parlement de Musique wykonuje również dzieła z kanonu "barokowych lektur obowiązkowych". W repertuarze zespołu są bachowskie pasje, oratoria Handla, muzyka Carissimiego, Haydna, Vivaldiego, Mozarta. Kategorią samą w sobie są nagrania organowe Martina Gestera, uważane za najciekawsze interpretacje niemieckiej i francuskiej muzyki siedemnastego i osiemnastego wieku. Jego liczne płyty nagrywane dla francuskich wytwórni Opus 111, Accord i Temperaments zyskały wiele nagród międzynarodowej prasy muzycznej. Gester występuje na największych festiwalach w Europie, Ameryce i Azji. Jako dyrygent ogromną rolę przywiązuje do intuicyjnego oraz emocjonalnego kontaktu z orkiestrą, dlatego ważniejszy od metronomu jest dla niego rytm muzycznych myśli.
Daj nam Cynk - zgarnij nagrodę!
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym my nie wiemy albo jeszcze nie napisaliśmy? Daj nam znać i zgłoś swój temat!
Wypełnij
formularz lub wyślij pod adres:
[email protected].
Kontakt telefoniczny z Redakcją Bolec.Info: +48 693 375 790 (przez całą dobę).