Portal nr 1 w powiecie bolesławieckim
BolecFORUM Nowy temat
Wróć do komentowanego artykułu:
Niepotrzebne kłótnie na wiejskim zebraniu
~polka niekatoliczka niezalogowany
16 maja 2013r. o 14:30
polak napisał(a): Wyszło też taktyka i cwaniactwo Burmistrza Relicha.


Zmysł taktyczny - rzecz bezcenna :) A i cwaniactwo w dzisiejszej dżungli się przydaje ;)
Pozdrawiam :)
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~M. Czurejno niezalogowany
16 maja 2013r. o 15:14
Witam,
nie sądze aby w Gminie z odpadami było ok. Poniżej treść oficjalnego pisma jakie zostało złożone w Gminie - czekam na odpowiedź.


M.Czurejno, Wykroty 29.04.2013

Pan Wilhelm Tomczuk
Przewodniczący Rady Miejskiej Nowogrodźca
Rynek 1, 59-730 Nowogrodziec

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z dnia z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr.142 poz..1591 j.t z późn. zm.) wzywamy do zaprzestania naruszania naszego interesu prawnego, w związku z uchwalonymi przed Radę Gminy Nowogrodziec uchwałami:
- nr XXX/224/12 z dnia 27 grudnia 2012 r., w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Nowogrodziec (zwaną dalej regulaminem),
- nr XXX/225/12 z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy i Miasta Nowogrodziec i zagospodarowania tych odpadów,
- nr XXX/226/12 z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie Gminy Nowogrodziec.
Uchwały Rady Miejskiej w Nowogrodźcu naruszają nasze interesy prawne poprzez:
1. Ustanowienie systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych opartej tylko i wyłącznie na „donoszeniu” przez mieszkańców odpadów do punktów zbiorczych (§4 ust 1 p 3 §4 ust 2 regulaminu), który nie gwarantuje osiągnięcia poziomu odzysku odpadów oraz jest sprzeczny z celami noweli ustawy z dnia 25 lipca 2011 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (Dz. U., Nr 152, poz. 897) – zwanej dalej nowelą – tym samym naraża nasze interesy oraz mieszkańców w związku z ponoszeniem wysokich kosztów zagospodarowania odpadów komunalnych.

2. Wprowadzenie limitu odbieranych odpadów w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami (§5 ust. 4 Regulaminu), co w praktyce skutkuje:
a. objęcie systemem tylko ułamka strumienia wytwarzanych odpadów komunalnych na terenie Gminy, co jest sprzeczne z zapisami oraz duchem noweli ustawy,
b. ustanowieniem wysokości opłaty za gospodarowanie odpadów na osobo-litry.

3. Uzależnienie odbioru odpadów zbieranych indywidualnie od poniesienia przez mieszkańca opłaty na rzecz operatora, a nie Gminy (§5 ust. 4 Regulaminu), poprzez nieustanowienie stawki opłaty za selektywne zbieranie odpadów u źródła, co jest sprzeczne z celami nowelizowanej ustawy.

4. Nałożenie obowiązku dostarczenia odpadów do drogi, którą poruszają się pojazdy operatora/przedsiębiorcy odbierającego odpady. Ustanowienie tego obowiązku (z definicji niewykonalnego), budzi zastrzeżenia co do zasady poszanowania stanowionego prawa oraz zaufania obywateli do organów administracji samorządowej. Ponadto narusza obowiązek odbioru odpadów zmieszanych/posortowniczych z miejsca wytworzenia, określony przepisami ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U 2013, poz. 21).

Uzasadnienie

Ad1. Gmina zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązana jest do objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie Gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. Ponadto Gmina zobowiązana jest zgodnie z ust 5 ww. artykułu do ustanowienia selektywnego zbierania odpadów. Ustawodawca nie określił jednolitych zasad gospodarki odpadami, poza wskazaniem celu systemu, jakim jest osiągnięcie wymaganych przepisami odrębnymi poziomów recyklingu oraz stworzeniem punktów selektywnego gromadzenia odpadów, w tym odpadów problemowych.
Gmina w Regulaminie ustanowiła, iż zapewnia selektywną zbiórkę odpadów poprzez ustawienie zbiorczych pojemników typu dzwon w miejscach publicznych.
Ze względu na fakt, iż mamy do czynienia ze zdarzeniem przyszłym, cele ustawy i związane z nimi zadania własne Gmin zostały szeroko omówione w opublikowanych przez Ministerstwo Środowiska „Wytycznych dla gmin dotyczących wdrażania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” z listopada 2011 r. autorstwa dr inż. Zbigniewa Grabowskiego (zwanych w dalszej części wytycznymi). Jak czytamy na stronie nr 10 „wytycznych” celem ustawy jest prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła”.
Analogiczne stanowisko zajął Minister Środowiska na interpelację poselską nr 5730. Jak czytamy w odpowiedzi z dnia 13 kwietnia 2012 r. udzielonej przez podsekretarza stanu Pana Piotra Woźniaka: „ Gminy mają zorganizować system (m.in. przy pomocy regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy), zapewnić odbieranie odpadów komunalnych zbieranych selektywnie ˝u źródła˝ (za pomocą podmiotu wyłonionego w drodze przetargu) oraz podjąć współpracę z zainteresowanymi, uprawnionymi podmiotami (np. organizacjami odzysku). Stworzeniu warunków dla segregacji odpadów mają również służyć gminne punkty selektywnego zbierania odpadów. Z definicji znaczenia partykuły „również” (za SJP „również” partykuła włączająca do większego zbioru wyróżniony przez nią element) punkty selektywnego zbierania odpadów jedynie uzupełniają system selektywnej zbiórki odpadów, a nie go stanowią.
Kwestia zadań Gminy w zakresie organizacji selektywnej zbiórki odpadów, w tym zróżnicowania stawek opłat dla mieszkańców, była już przedmiotem rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego zakończonego wyrokiem z dnia 28 kwietnia 2009 r. ; II OSK 1955/08 w sprawie skargi Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Nowogrodźcu z dnia 20 grudnia 2007 r. nr XXII/153/2007. Jak czytamy w uzasadnieniu do wyroku: „ … odpady wysegregowane, opakowaniowe i inne odbierane będą z pojemników przeznaczonych na określoną frakcję, rozstawionych w poszczególnych miejscowościach. Odbiór segregowanych odpadów u źródła (w gospodarstwie domowym) możliwy będzie po stworzeniu takich warunków. Sąd stwierdził, iż z oświadczeń Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miejskiej nie stworzono jeszcze warunków do selektywnego odbioru odpadów u źródła”.
Znamienne jest, iż pierwotnie Gmina ustawiła zbiorcze pojemniki na odpady opakowaniowe definiując to jakie segregację częściową, wbrew intencji poprzedniego regulaminu nie uchwalając pierwotnie niższych stawek za selektywną zbiórkę u źródła, dopiero interwencja Wojewody Dolnośląskiego doprowadziła do uchwalenia przez Radę niższych opłat za selektywne gromadzenie odpadów u źródła. Aktualnie ten sam sposób gromadzenia, z przeznaczonymi to tego celu pojemnikami typu dzwon (nie gwarantują swobodnego opróżnienie odpadów gromadzonych selektywnie u źródła i budzą wątpliwości natury sanitarnej - mieszkańcy zmuszeni są pojedynczo wrzucać wyselekcjonowane odpady do pojemników) jest zdefiniowany jako selektywna zbiórka.
W związku z zestawionymi wyżej faktami Gmina już w 2006 r, zadeklarowała bliżej nie określony termin wprowadzenia segregacji u źródła („nie stworzono jeszcze warunków do selektywnego odbioru u źródła”). Mimo wejścia w życie „noweli” ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, której celem zasadniczym jest zbieranie odpadów u źródła („wytyczne Ministerstwa”, cytowana interpelacja poselska) Gmina nie realizuje podstawowego celu ustawy.
W konsekwencji należy uznać, iż oparcie systemu selektywnego zbierania odpadów poprzez donoszenie nie spełnia kryterium systemu selektywnej zbiórki odpadów oraz naraża mieszkańców na znaczne koszty gospodarowania odpadami ze względu na ryzyko niewypełnienia obowiązku recyklingu odpadów i związane z nimi kary, co narusza nasze interesy. Powyższą tezę potwierdza pismo Burmistrza Węglińca (Gmina Węgliniec podobnie jak Nowogrodziec będzie przekazywać odpady do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów w Lubaniu), który w odpowiedzi na wniosek mieszkańców informuje (załącznik 1), iż instalacje często przyjmują wyselekcjonowane odpady za darmo. W związku z tym celowe jest objęcie odbioru segregowanych odpadów u źródła.
Reasumując zapewnienie odbioru odpadów selektywnych w ramach ponoszonej opłaty za gospodarowanie odpadami jest sprzeczne z celem ustawy, a rozstawienie pojemników typu dzwon nie umożliwia pozbycia się odpadów selektywnie gromadzonych w workach przez właścicieli nieruchomości wolnostojących również nam.
Ad 2a. Przyjęcie w Regulaminie, iż Gmina odpowiada tylko za strumień odpadów komunalnych wyrażony wskaźnikiem w l/osobę skutkuje tym, iż Gmina przejmuje tylko w części obowiązek władania odpadami komunalnymi. Założenie to jest z definicji sprzeczne z ustawą, gdyż Gmina przejmuje własność wszystkich wytworzonych odpadów komunalnych na swoim terenie. Niedopuszczalne jest przekazanie obowiązku zagospodarowania odpadów w ramach umowy z operatorem i zapłatą za usługę operatorowi z pominięciem opłaty za rzecz Gminy za gospodarowanie odpadami (str. 10 „wytycznych”). Ponadto działanie takie jest w sprzeczności z celami ustawy tj.:
- nie prowadzi do uszczelnienia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
- nie prowadzi do wyeliminowania dzikich wysypisk (znaczący wzrost opłat za odpady).
Ad 2b. Gmina poprzez wprowadzenie w regulaminie zapisu o zapewnieniu w ramach opłaty limitowaną ilość odpadów (§ 5 ust. 4 regulaminu) narusza obowiązek określenia stawki opłaty w przeliczeniu na osobę, gdyż faktyczna opłata podana jest w przeliczeniu na osobo-litry. Zgodnie z art. 6k ust. 2 ww. ustawy rada gminy określa stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę m.in. ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych a nie uzależnionych od wskaźnika nagromadzenia. Wskaźnik nagromadzenie odpadów ma charakter statystycznej wielkości, zatem w opłacie za gospodarowanie odpadami winno zostać wkalkulowane, iż część mieszkańców wytworzy mniej a część więcej od wielkości statystycznej, zwłaszcza gdy nadwyżka ponad przyjęty wskaźnik zdarza się sporadycznie. Nie możemy być w żaden sposób obciążani dodatkową opłatą, chyba że w drodze decyzji Burmistrz określi nową wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami. Szczegółowe zasady określenia opłaty za gospodarowanie odpadami określa p. 5. 4 „wytycznych”.
W przedmiotowej sprawie wypowiedział się Pan Janusz Zalewski podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, w związku ze złożoną interpelacją poselską nr 5730, w której zadano pytanie: „Czy gminy zobowiązane są do odbioru każdej ilości odpadów wytworzonych na danej nieruchomości, nawet jeżeli będzie ich zdecydowanie za dużo w stosunku do zadeklarowanej ilości osób zamieszkałych?”
W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 20 lipca 2012 r. udzielono odpowiedzi:
„Zgodnie z art. 6k ust. 2 ww. ustawy rada gminy określa stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę m.in. ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych. Oznacza to, że gmina po określeniu stawki opłaty na podstawie wytwarzanych na terenie gminy odpadów powinna zapewnić odbiór wszystkich odpadów wytworzonych na danej nieruchomości. Zgodnie z art. 6r ust. 3 rada gminy określa, w drodze uchwały, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w szczególności ilość odbieranych odpadów komunalnych. W przypadku większej ilości odpadów wytwarzanych na danej nieruchomości niż wynikająca z zadeklarowanej liczby osób zamieszkałych wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma możliwość skorzystania z zapisów art. 6o ww. ustawy i określenia, w drodze decyzji, nowej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. Natomiast, określając stawki opłat po raz pierwszy, należy się liczyć z faktem, że na początku wzrośnie ilość wytworzonych odpadów.
Ad3. Jak wykazano w uzasadnieniu do zarzutu nr 1 Gmina zobowiązana jest do ustanowienia systemu selektywnej zbiórki odpadami w tym u źródła w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami. Regulamin alternatywnie wskazuje, iż możemy gromadzić „indywidualnie odpady” pod warunkiem zlecenia usługi ich odbioru operatorowi. Pragniemy podkreślić, iż to Gmina przejmuje własność odpadów i w ramach ustanowionej opłaty winna odbierać odpady u źródła, w każdym przypadku gdy zdecyduje tak właściciel nieruchomości w złożonych deklaracjach. Ponadto skutkuje to wyłączeniem części odpadów z systemu, a operatorowi daje możliwość ustalenia ceny za usługę na zasadach monopolu. Ustawa wskazuje wyraźnie, iż stawka za odpady selektywnie gromadzone musi być niższa niż za odpady niesegregowane. W tym przypadku nie ma żadnej kontroli nad końcową opłatą za gospodarowania odpadami (w ramach opłaty dla Gminy oraz na rzecz operatora za odbiór u źródła).
Sytuacja ta dotyczy nas bezpośrednio, gdyż chcemy gromadzić odpady selektywnie u źródła, jak i wiele potencjalnych osób, które chociażby ze względu na podeszły wiek, stan zdrowie nie będą w stanie opróżniać swoich wyselekcjonowanych odpadów do pojemników zbiorczych.
Ad 4. Regulamin utrzymania porządku (§5.2) zobowiązuje mieszkańców gminy zamieszkujących obszar trudnodostępny do przetransportowania pojemników z odpadami do miejsca przejazdu samochodu firm odbierających odpady. Nakaz ten jest sprzeczny z ustawą o odpadach, która ustala iż odpady zmieszane i przesegregowane są obligatoryjnie odbierane z miejsca wytworzenia (z nieruchomości). Nałożenie tego obowiązku z definicji jest niewykonalne, skoro do nieruchomości nie może dojechać do nieruchomości jak mieszkaniec ma przetransportować odpady z nieruchomości?
W przedmiotowej kwestii Gmina Nowogrodziec zajęła dwa odmienne stanowiska, w zależności od tego czy obowiązek zapewnienia odbioru dotyczył ją pośrednio (do czasu uchwalenia obecnego regulaminu), jak i po przejęciu własności odpadu.
Pismami z dnia 15 września i 3 listopada 2009 r. wnosiliśmy o zapewnienie odbioru odpadów z nieruchomości zlokalizowanej w Wykrotach przy ul H.Sawickiej 1A (załącznik 2) w związku z odmową odbioru odpadów przez przedsiębiorców zajmujących się ich wywozem. Urząd Miejski w Nowogrodźcu pismem z dnia 25 września zajął stanowisko, iż odmowa odbioru odpadów nie może być podyktowana złą infrastrukturą (załącznik 3), zwracając uwagę iż propozycja wystawiania kubła kilkaset metrów od nieruchomości jest uciążliwa i jednocześnie wzywając operatora do doprowadzenia do odbioru odpadów. Stanowisko to zostało podtrzymane pismem z dnia 18 listopada, w którym wykazano, iż odpady są odbierane mimo, dojazdu do innych nieruchomości mimo braku dojazdu drogami wyasfaltowanymi. W konsekwencji zostaliśmy poinformowani pismem z dnia 8 grudnia 2009 r., iż nie powinny się pojawiać problemy techniczne z odbiorem odpadu z nieruchomości. Przyjęcie odmiennych stanowisk w przedmiotowej sprawie, narusza zasadę zaufania obywateli do organu administracji samorządowej.
Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić iż mieszkańcy nie dysponują specjalistycznym sprzętem do wywozu odpadów. Takowy sprzęt winni posiadać operatorzy którzy wygrają przetarg na odbiór odpadów, a warunki ogłoszonego przetargu winny zawierać w specyfikacji istotnych warunków dostosowanie środków technicznych przedsiębiorców ubiegających się o odbiór odpadów do istniejącej na terenie Gminy infrastruktury drogowej. Ponadto Gmina narusza obowiązek odbioru odpadów zmieszanych/posortowniczych z miejsca wytworzenia, określony przepisami ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U 2013, poz. 21).
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
6532
#Seba1607 nieaktywny
16 maja 2013r. o 15:50
Nie rozumiem niektórych będzie odnowiony i wyremontowany ośrodek i jeszcze parę innych rzeczy w Zebrzydowej ,a dalej jakieś dziwne komentarze i źle i niedobrze .
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~xyz niezalogowany
16 maja 2013r. o 21:24
To że Pan Burmistrz zorganizował dwa zebrania jedno w Zebrzydowej a drugie w Zebrzydowej Wsi to majstersztyk,14 05 2013 Na zebraniu w Zebrzydowej zapewniał że w grę nie wchodzi inna lokalizacja Ośrodka Zdrowia jak obecna i że będzie remontowany istniejący ośrodek.Jednak w dniu dzisiejszym czyli 16 05 2013 w Zebrzydowej Wsi żeby spodobać się mieszkańcom Pan Dyrektor Krzywdziński i Pan Burmistrz mieli już inną koncepcję i triumfalnie ogłosili że mogą wyremontować stary lub wybudować nowy ośrodek w innym miejscu i od razu był aplauz mieszkańców którzy już zasugerowali działkę obok cmentarza.Pojawiły się nawet głosy że to Zebrzydowa Stacyjna powinna jeździć do Zebrzydowej Wsi.Teraz wyraźnie widać kto kręci i oszukuje mieszkańców.
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~ niezalogowany
16 maja 2013r. o 22:52
I znowu kłamstwa, jak z likwidacją. Też byłem na drugim spotkaniu i wyraźnie mówiono o ewentualnej nowej lokalizacji w Zebrzydowej stacyjnej. Lokalizacja koło cmentarza była podana jako żart... i słusznie :).

Zmoderowano 17.05.2013 godz.9:23 - powód: usunięte zbędne cytowanie (moderator)
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~ niezalogowany
16 maja 2013r. o 23:53
Kto pisał ten artykuł? <(...)

Zmoderowano 17.05.2013 godz.9:24 - powód: oftop (moderator)
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
3244
#polak nieaktywny
17 maja 2013r. o 0:15
Przecież jest napisane kto napisał ten artykuł- Kazimierz Marczewski.

Zmoderowano 17.05.2013 godz.9:24 - powód: usunięte zbędne cytowanie (moderator)
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~Też uczestnik niezalogowany
17 maja 2013r. o 8:13
Kłamiesz to ty i twój burmistrz na zebraniu mieszkańcy złożyli wniosek o możliwości podejmowania uchwał ,bardzo to nie pasowało burmistrzowi ale przyparty do muru przeprowadził głosowanie które dało wynik 13 do 5 że można podejmować uchwały .Pan burmistrz jednak nie pogodził się z głosowaniem i łamiąc Statut Sołectwa odrzucił ten punkt .Panie burmistrzu to nie Białoruś.Mieszkańcy chcieli tylko żeby przekazać jedno pomieszczenie dla Ochotniczej Straży Pożarnej w którym Sołtyska od 2 lat przetrzymuje pojemniki do segregacji odpadów.
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
Wypowiedz się:
Jeśli zostawisz to pole puste przypiszemy Ci losową ksywę.
Publikacja czyichś danych osobowych bez zezwolenia czy użycie zwrotów obraźliwych podlega odpowiedzialności karnej i będzie skutkować przekazaniem danych publikującego organom ścigania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Bolec.Info nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii i wypowiedzi, a osoba zamieszczająca wypowiedź może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i cywilną. Bolec.Info zastrzega sobie prawo do moderowania wszystkich opublikowanych wypowiedzi, jednak nie bierze na siebie takiego obowiązku. Pamiętaj, że dodając zdjęcie deklarujesz, że jesteś jego autorem i przekazujesz Wydawcy Bolec.Info prawa do jego publikacji i udostępniania. Umieszczając cudze zdjęcia możesz złamać prawo autorskie. Bolec.Info nie ponosi odpowiedzialności za publikowane zdjęcia.