Portal nr 1 w powiecie bolesławieckim
BolecFORUM Nowy temat
Aktualizacja
3 lipca 2023r. godz. 12:32, odsłon: 8556, Bolec.Info

Koszmarna decyzja! Wycinają drzewa z ptakami pod ochroną! Interweniowała policja.

Jak poinformował nas Zarząd Dróg Powiatowych, wycinkę drzew zlecił prezydent miasta oraz wójt gminy. Jednak według nowych informacji zleceniodawcą jest powiat.
Wycinka drzew
Wycinka drzew (fot. Bolec.Info)

Na ulicy Kosiby w Bolesławcu trwa wycinka drzew w związku z budową ścieżki rowerowej łączącej Bolesławiec z Łaziskami. Prace wycinkowe koordynuje Zarząd Dróg Powiatowych, który poinformował nas, że robi to na zlecenie powiatu bolesławieckiego. Wykonawcą tego zlecenia jest firma Ogrody Jagielski.

Osiem drzew zostało pozbawionych koron, pomimo mieszkających w nich ptaków pod ścisłą ochroną w okresie lęgowym.

Tadeusz Łasica, regionalista, miłośnik przyrody i aktywista ekologiczny zgłosił na policję, że jego zdaniem istnieje podejrzenie, że wycinka może być nielegalna, bo na drzewach mogą być gniazda ptaków i jest ich okres lęgowy.

Zobaczcie co powiedział na miejscu wycinki:

Bolec.Info - zdjęcie

Bolec.Info - zdjęcie

Na miejscu Policja sprawdziła dokumenty wykonawcy oraz ZDP i zakończyła interwencję mimo, że na jednym z drzew, któremu ścięto koronę, znajduje się dziupla, a w niej pisklęta sikorek. Po odjechaniu radiowozu wycinka była kontynuowana. 

Jak przekazał Tadeusz Łasica, ZDP powinno mieć decyzję derogacyjną Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zezwalającą na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków zwierząt lub roślin objętych ochroną gatunkową, która obejmuje zamieszkujące drzewa sikorki. Zapytaliśmy więc ZDP, czy takie zezwolenie mają. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że nie muszą go mieć i nie wiedzą o tym, że w drzewach ptaki mają dziuple.

Zobaczcie na poniższym wideo sikorki wlatujące do swojej dziupli w wyciętym drzewie:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 7 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt w stosunku do zwierząt gatunków chronionych obowiązuje m.in. zakaz „umyślnego płoszenia lub niepokojenia w miejscach noclegu, w okresie lęgowym w miejscach rozrodu lub wychowu młodych, lub w miejscach żerowania zgrupowań ptaków migrujących lub zimującychniszczeniausuwania lub uszkadzania gniazd, czy niszczenia siedlisk lub ostoi, będących ich obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania” (par. 6 ust. 1-3 rozporządzenia).

Jeżeli z różnych względów nie jest możliwe przeprowadzenie wycinki bez kolizji z tymi zakazami, np. ze względu na harmonogram prac budowlanych lub zagrożenie bezpieczeństwa, w szczególnie uzasadnionych sytuacjach, o których mowa w art. 56 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody, możliwe jest uzyskanie zezwolenia na wykonanie tych czynności odpowiednio od regionalnego dyrektora ochrony środowiska lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Naruszenie zakazów w stosunku do gatunków chronionych stanowi wykroczenie (art. 131 pkt 14 ustawy). Zezwolenie z zakresu ochrony gatunkowej dołącza się do wniosku o usunięcie drzewa lub krzewu (art. 83b ust. 1 pkt 11 ustawy).

Jak widać do prac przy Kosiby przystąpiono bez oględzin, bez koniecznych zezwoleń, kosztem zdrowia ptaków. Sprawę przekażemy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Bolec.Info - zdjęcie

Bolec.Info - zdjęcie

Bolec.Info - zdjęcie

Koszmarna decyzja! Wycinają drzewa z ptakami pod ochroną! Interweniowała policja.

~~Ciemnoczekoladowy Krwawnik niezalogowany
12 lipca 2023r. o 16:16
~~Bladoniebieska Scewola napisał(a): Właśnie dzisiaj w Żeliszowie zginął tragicznie kolejny kierowca w zderzeniu z przydrożnym drzewem !
Ile jeszcze potrzeba ofiar żeby wszelkie lojalne władze zrozumiały że te drzewa to śmiertelne niebezpieczeństwo ?!

Popieram
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~~Płomiennorudy Zimowit niezalogowany
12 lipca 2023r. o 17:12
~~Ciemnoczekoladowy Krwawnik napisał(a):
Ktoś napisał: ~~Bladoniebieska Scewola napisał(a): Właśnie dzisiaj w Żeliszowie zginął tragicznie kolejny kierowca w zderzeniu z przydrożnym drzewem !
Ile jeszcze potrzeba ofiar żeby wszelkie lojalne władze zrozumiały że te drzewa to śmiertelne niebezpieczeństwo ?!

Popieram


Najważniejsze że sikorki jajeczek nie straco.
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~~Marek niezalogowany
12 lipca 2023r. o 21:37
~~Płomiennorudy Zimowit napisał(a):
Ktoś napisał: ~~Ciemnoczekoladowy Krwawnik napisał(a):
Ktoś napisał: Ktoś napisał: ~~Bladoniebieska Scewola napisał(a): Właśnie dzisiaj w Żeliszowie zginął tragicznie kolejny kierowca w zderzeniu z przydrożnym drzewem !
Ile jeszcze potrzeba ofiar żeby wszelkie lojalne władze zrozumiały że te drzewa to śmiertelne niebezpieczeństwo ?!

Popieram

Najważniejsze że sikorki jajeczek nie straco.

~~Płomiennorudy Zimowit napisał(a):
Ktoś napisał: ~~Ciemnoczekoladowy Krwawnik napisał(a):
Ktoś napisał: Ktoś napisał: ~~Bladoniebieska Scewola napisał(a): Właśnie dzisiaj w Żeliszowie zginął tragicznie kolejny kierowca w zderzeniu z przydrożnym drzewem !
Ile jeszcze potrzeba ofiar żeby wszelkie lojalne władze zrozumiały że te drzewa to
~~Płomiennorudy Zimowit napisał(a):
Ktoś napisał: ~~Ciemnoczekoladowy Krwawnik napisał(a):
Ktoś napisał: Ktoś napisał: ~~Bladoniebieska Scewola napisał(a): Właśnie dzisiaj w Żeliszowie zginął tragicznie kolejny kierowca w zderzeniu z przydrożnym drzewem !
Ile jeszcze potrzeba ofiar żeby wszelkie lojalne władze zrozumiały że te drzewa to śmiertelne niebezpieczeństwo ?!

Popieram

Najważniejsze że sikorki jajeczek nie straco.

Jakby ten kierowca jechał przepisowo to by drzewo go nie zabiło. Wiec zastanow sie co piszesz. Równie dobrze mógłby w kogoś wjechać. I wtedy byś napisał?
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~~Płomiennorudy Zimowit niezalogowany
13 lipca 2023r. o 9:39
~~Marek napisał(a):

Jakby ten kierowca jechał przepisowo to by drzewo go nie zabiło. Wiec zastanow sie co piszesz. Równie dobrze mógłby w kogoś wjechać. I wtedy byś napisał?


A skąd wiesz że jechał nieprzepisowo?
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~~Zielonożółty Mikołajek niezalogowany
13 lipca 2023r. o 14:06
detektyw się znalazł
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~~Szafranowa Forsycja niezalogowany
13 lipca 2023r. o 14:47
~~Płomiennorudy Zimowit napisał(a):
Ktoś napisał: ~~Marek napisał(a):

Jakby ten kierowca jechał przepisowo to by drzewo go nie zabiło. Wiec zastanow sie co piszesz. Równie dobrze mógłby w kogoś wjechać. I wtedy byś napisał?


A skąd wiesz że jechał nieprzepisowo?

Drzewo mu wyszło na drogę jak jechał.
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~~Ania niezalogowany
13 lipca 2023r. o 15:20
Drzewo wyrośnie ponownie a chodnik sam się nie wybuduje
Zgłoś do moderacji Odpowiedz
~~Niebieskoszara Irga niezalogowany
13 lipca 2023r. o 21:35
~~Ania napisał(a): Drzewo wyrośnie ponownie a chodnik sam się nie wybuduje

tylko ... moze cos takiego stwierdzić. Można te drzewa zostawić i wybudować ścieżkę - wystarczyło wykorzystać rów retwncyjny

Zastosowana autokorekta

Zgłoś do moderacji Odpowiedz
Wypowiedz się:
Jeśli zostawisz to pole puste przypiszemy Ci losową ksywę.
Publikacja czyichś danych osobowych bez zezwolenia czy użycie zwrotów obraźliwych podlega odpowiedzialności karnej i będzie skutkować przekazaniem danych publikującego organom ścigania.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Bolec.Info nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii i wypowiedzi, a osoba zamieszczająca wypowiedź może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i cywilną. Bolec.Info zastrzega sobie prawo do moderowania wszystkich opublikowanych wypowiedzi, jednak nie bierze na siebie takiego obowiązku. Pamiętaj, że dodając zdjęcie deklarujesz, że jesteś jego autorem i przekazujesz Wydawcy Bolec.Info prawa do jego publikacji i udostępniania. Umieszczając cudze zdjęcia możesz złamać prawo autorskie. Bolec.Info nie ponosi odpowiedzialności za publikowane zdjęcia.
Daj nam Cynk - zgarnij nagrodę!

Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym my nie wiemy albo jeszcze nie napisaliśmy? Daj nam znać i zgłoś swój temat!

Wypełnij formularz lub wyślij pod adres: [email protected].

Kontakt telefoniczny z Redakcją Bolec.Info: +48 693 375 790 (przez całą dobę).